26 sep, 2015

Foto’s: Henk Lansink

In het kader van het 250 jarig bestaan van het Stadskanaal en 400 jaar Semslinie, vond de Stichting 250400, het Veenkoloniaal Symfonie Orkest o.l.v. dirigent Lubertus Leutscher bereid om twee symfonieën van de Stadskanaalster componist Cornelis Dopper uit te voeren. Het ging daarbij om symfonie no.1, genaamd ‘Diana’, en symfonie no. 6, ‘de Amsterdamse’. Deze beide werken werden in nauw overleg gekozen met de Stichting Cornelis Dopper. Tijdens de uitvoering van symfonie no. 1 werd de muziek ondersteund door bijzondere geprojecteerde illustraties, die voor deze speciale gelegenheid waren vervaardigd door grafisch kunstenaar Chris Meppelink.

De Nederlandse componist, muziekpedagoog en dirigent Cornelis Dopper werd op 7 februari 1870 in Stadskanaal geboren. Zijn composities stonden tijdens zijn leven regelmatig op het repertoire van bekende binnen- en buitenlandse orkesten. In 1908 werd Dopper aangesteld als tweede dirigent van het Concertgebouworkest onder Willem Mengelberg. Hij bleef er werkzaam tot zijn pensionering in 1931. Wegens zijn grote verdiensten prijkt Doppers naam tot op de dag van vandaag op de balustrade van het balkon in het Concertgebouw tussen de groten van zijn tijd. Hij overleed op 18 september 1939 in Amsterdam.

Met de ‘Serenade voor de Veenkoloniën’ dat een onderdeel vormt van een documentairefilm, wordt een muzikale weg bewandeld door genoemd gebied. Op basis van (historische) geluiden componeerde Master in Music: Jurriaan Berger ( 1976) een nieuwe compositie met als doel een bijzondere bijdrage te leveren aan de herwaardering van een uniek deel van Noord-Nederland:de Veenkoloniën. Een unieke serenade was het gevolg dat met verve werd uitgevoerd door Berger in samenwerking met het Veenkoloniaal Symfonie Orkest.

Dit unieke concert werd op 26 en 27 september jl. uitgevoerd in theater Geert Teis te Stadskanaal.
De muzikale zeggingskracht van Dopper en Berger liet bij menig toehoorder een diepe indruk achter.

admin

Reageer op deze post

Geef een reactie