Terwijl Johann Strauss jr. in 1874 ‘Fledermaus’ componeert, voltooit de in Oostenrijk geboren componist en organist Anton Bruckner (1824 – 1896) in hetzelfde jaar de eerste versie van de 4e symfonie. Na meerdere herzieningen en toevoegingen van overige delen, ging in 1881, één van de meest volprezen symfonieën van de hand van Bruckner, in Wenen in première: Symfonie no. 4
Symfonie no. 4 was de enige symfonie uit het oeuvre van Bruckner die hij ’de romantische’ noemde. Burchten en kastelen, ridders en jonkvrouwen maar bovenal de idyllische natuur van zijn geboortegrond Oostenrijk, vormden een onuitputtelijke inspiratiebron voor dit monumentale werk dat op de dag van vandaag nog net zo succesvol is gebleven.
Met een voorliefde voor koperinstrumenten, maakt m.n. de hoorn diepe indruk en neemt het een bijzondere plaats in binnen deze symfonie.
Anton Bruckner, die componist Richard Wagner verafgoodde en niemand minder dan Gustav Mahler als één van zijn leerlingen had, is nog aldoor razend populair met o.a. deze 4e symfonie oftewel ‘de romantische’ dat het VKSO, het orkest van de Veenkoloniën o.l.v. dirigent Lubertus Leutscher vandaag zal uitvoeren in het hart Groningen, de Martini kerk.
Maar er is meer...
Voorafgaand aan symfonie no.4 van Bruckner zal het publiek getrakteerd worden op het onovertroffen 'Ave Maria' van W. Gomez en 'Morgen' van Richard Strauss, gezongen door mezzosopraan Hanneke Tichelaar
